تبلیغات
.:: پایگاه فرهنگی چادری ::.
موضوعات حجاب

با سلام، در این قسمت می توانید مطالب پایگاه چادری را در موضوعات مدوّن ببینید. لطفا یک موضوع انتخاب کنید:
نویسندگان

پایگاه منتخب

نظرسنجی

پایگاه فرهنگی چادری:






خالی

دریافت کد لوگو

مطالب حجاب


احکام حجاب رنگ حجاب فواید حجاب

تردیدى نیست كه حجاب و پوشش زن یكى از احكام ضرورى اسلام به شمار مى‏رود.
قرآن مجید درباره این امر مهم مى‏فرماید:
A}«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً»{A؛ V}احزاب(33)، آیه 59.{V
«اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلباب‏ها (روسرى‏هاى بلند) خود را بر خویش فرو افكنند. این كار براى اینكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، بهتر است و خداوند همواره غفور و رحیم است».
پوشش سابقه‏اى به اندازه حیات بشریت دارد و غیر از پیروان یكى از مكاتب كه بر لزوم برهنه زیستى پاى مى‏فشارد همه جامعه بشریت به نوعى رعایت مى‏كنند.V}ر.ك: مصطفوى، انسانیت از دیدگاه اسلامى، ص 129.{V
درباره اهمیت و فلسفه «حجاب»، اشاره به چند نكته بسیار حائز اهمیت است:...
ارسالی از: حسن اکبری دیدگاه



T}1. كاهش خطا و خطر؛{T مصونیت زن در برابر طمع ورزى هوس بازان از ثمرات آشكار رعایت حجاب است.
T}2. حفظ احترام؛{T اگر چه رعایت حجاب، از یك سو به مردان كمك مى‏كند كه به طور ناخواسته، و خارج از چارچوب‏ها، عواطف و احساسات خود را هزینه نكنند. اما بیش از آن به خانم‏ها كمك مى‏كند كه به طور ناخواسته و خارج از چارچوب‏ها، وسیله لذت انگارى قرار نگیرند و شخصیت و احترام آنان خدشه دار نگردد.
T}3. نشاط و رغبت؛{T احكام الهى بیش از آنكه به محدودیت لذت‏ها بیانجامد به ماندگارى لذت‏ها و پایدارى نشاط و خوشى‏ها مى‏انجامد از این رو اگر چه حجاب از یك سو براى خانم‏ها محدودیت است و موجب خستگى و زحمت مى‏باشد اما از سوى دیگر اوج احساسات را سالم نگه مى‏دارد و عاطفه‏ها و محبت‏ها را در كانون گرم خانواده متمركز مى‏سازد و زن و مرد را از بى تفاوتى نسبت به همدیگر در نظام خانواده نجات مى‏دهد و این بحرانى است كه هم اكنون دامنگیر جوامع غربى شده است، به طورى كه در هنگامه برپایى كانون خانواده كه بر اساس عشق و محبت باید تحكیم شود و مهم‏ترین ابزار آن میل جنسى نسبت به یكدیگر است این میل رو به افول گذاشته و بنیان خانواده‏ها را متزلزل ساخته است، بلكه عشق و عاطفه آن دو، در سال‏هاى قبل از ازدواج و بعد از ازدواج در میان افراد متعدد پخش شده است و تمركز خود را از دست داده است.
از این رو «حجاب و پوشش زن»، داراى مشخصه‏ها و ویژگى‏هایى است كه بعضى از آنها اشاره مى‏شود:
T}یك. حدود و میزان پوشش:{T هر اندازه بدن زن پوشیده‏تر باشد، نقش نیرومندترى در دورسازى دیدگان نظاره گر ایفا مى‏كند. اگر نگاه‏هاى آلوده را «تیرهاى زهرآلود شیطان» همچنانكه در روایات آمده است‏V}قال النبى‏صلى الله علیه وآله: النَّظَرُ سَهْمٌ مَسْمُومٌ مِن سِهامِ اِبْلیس فَمَنْ تَرَكَها خوْفاً مِنَ اللَّهِ اَعْطاه اللَّهُ ایماناً یَجِدْ حَلاوَتهُ فى قَلْبِهِ. بحار، ج 101، ص 38.{V بدانیم پوشش زن همانند قوسى است كه تیرها را كمانه مى‏كند و از اصابت آنها به هدف باز مى‏دارد. هر اندازه حجاب كمتر رعایت شود، تیرهاى شیطانى بیشتر متوجه او مى‏گردد و از آن آسیب مى‏بیند. با توجه به این امر، چادر حجاب برتر است؛ زیرا با وجود شرایط دیگر، بیشترین پوشش و مطمئن‏ترین مصونیت ر ا به همراه دارد.
T}دو. كیفیت پوشش:{T پوشندگى لباس و كیفیت دوخت، بخش مهمى از حجاب را تشكیل مى‏دهد. لباس‏هاى نازك و تنگ و بدن نما، آماج پیكان مسموم شیطان و موجب خیره شدن چشم‏هاى هرزه و آلوده است!! در مقابل لباس‏هاى مناسب و كاملاً پوشیده، مانع این نگاه‏هاى هوس‏آلود است.
T}سه. رنگ‏ها:{T برخى از رنگ‏ها دیدگان را خیره مى‏سازد و باعث جلب توجه مى‏شود. و علماى دین هر چند نسبت به اصل رنگ لباس‏ها، تأكید چندانى ندارند؛ ولى بر این مسأله پاى مى‏فشارند كه لباس نباید موجب جلب توجه شود و عواقب سوئى داشته باشد. از این رو در طول تاریخ، زنان مسلمان به میل خود، لباس مشكى را براى حجاب برگزیدند و بدین وسیله احساس امنیت و مصونیت بیشترى مى‏كر دند. این سنت حسنه، مورد نظر و پذیرش پیامبر(ص) و امامان(ع) نیز قرار گرفت. گفتنى است كه عبا و چادر مشكى جزء لباس‏هاى مكروه به شمار نمى‏رود و از آن مستثنا شده است.
T}چهار. شیوه گفت‏وگو و حركت:{T حفظ وقار و متانت، همان نقشى را دارد كه پوشش زن ایفا مى‏كند و عدم رعایت آن، عواقب شومى در پى دارد. قرآن مجید یكى از صفات خوب زنان مؤمن را - كه در رفتار دختران شعیب جلوه‏گر است - حیا و وقار مى‏داند.V}قصص (28)، آیه 25.{V
باید دانست كه پیدایش فحشا و فرزندان نامشروع، افزایش طلاق و از هم گسیختگى زندگى زناشویى و نا آرامى درونى و هیجان جنسى مستمر برخاسته از برهنگى و عشوه گرى زنان، همه آثار شوم بى‏حجابى و بى‏بندوبارى است و این حجاب است كه مى‏تواند به خوبى مصونیت‏بخش باشد.
برخى به نادرستى ادّعا مى‏كنند: حجاب به معناى مقابله با برهنگى را قبول داریم؛ ولى در هیج جاى قرآن از پوشش مو سخن به میان نیامده است!! در پاسخ گفتنى است كه زنان حتّى قبل از نزول آیه حجاب موهاى خود را مى‏پوشاندند و مشكل تنها آشكار بودن گردن، گوش، زیر گلو و گردن آنان بود.
همان طور كه مفسران بزرگ (مانند شیخ طوسى و طبرسى) فرموده‏اند، در گذشته دو نوع روسرى براى زنان معمول بود: روسرى‏هاى كوچك كه آنها را «خِمار» یا «مقنعه» مى‏نامیدند و معمولاً در خانه از آن استفاده مى‏كردند و روسرى‏هاى بزرگ كه مخصوص بیرون خانه به شمار مى‏آمد. زنان با این روسرى بزرگ - كه جلباب خوانده مى‏شد و از «مقنعه» بزرگ‏تر و از «ردا» كوچك‏تر است و به چادر امروزین شباهت داشت - مو و تمام بدن خود را مى‏پوشاندند.V}درباره جلباب گفته‏اند: آن روسرى خاصى كه بانوان هنگامى كه براى كارى به خارج از منزل مى‏روند، سر و روى خود را با آن مى‏پوشند؛ «الجلباب خمارالمرأة الذى یغطّى رأسها و وجهها اذا خرجت لحاجة» (التبیان فى تفسیر القرآن، ج 8، ص 361؛ مجمع البیان، ج 8 - 7، ص 578).{V
نزدیك ساختن جلباب A}«یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ»{A؛ كنایه از پوشیدن سر و روى خود با آن است؛V}مجمع البیان، ص 580؛ المیزان، ج 16، ص 361. {Vیعنى، چنان نباشد كه چادر یا رو پوش‏هاى بزرگ (مانتو) تنها جنبه تشریفاتى و رسمى داشته باشدو همه پیكرشان را نپوشاند و از مصادیق «كاسیات عاریات»V}زنانى كه ظاهراً پوشیده هستند، ولى در واقع برهنه‏اند، از رسول خداصلى الله علیه وآله روایت شده است: «صنفان من اهل النار لم أرهما قوم معهم سیاط كأذناب البقر یضربون بها الناس و نساء كاسیات عاریات، ممیلات مائلات، رؤسهنّ كأسنمة البُخت المائلة ... .»: میزان الحكمة، ج 2، ص 259. {Vشمرده شوند! قرآن فرمان مى‏دهد: بانوان با مراقبت، جامه را بر خود گیرند و آن را رها نكنند، تا نشان دهند اهل عفاف و وقار به شمار مى‏آیند. از پایان آیه بر مى‏آید كه پوشش مطلوب آن است كه خود به خود دورباش ایجاد مى‏كند و هوس‏بازان را ناامید مى‏سازد.
بنابراین، وظیفه پوشش اسلامى بانوان به معناى حبس و زندانى كردن و قرار دادن آنان پشت پرده و در نتیجه عدم مشاركت این گروه، در فعالیت‏هاى اجتماعى نیست. این وظیفه بدان معنا است كه زن در معاشرت با مردان، بدنش را بپوشاند و به جلوه گرى و خودنمایى نپردازد و مشاركتش در فعالیت‏ها، بر اصول انسانى و اسلامى استوار باشد.
حد واجب پوشش زن عبارت است : پوشاندن تمام بدن جز گردی صورت و دست ها تا مچ.
http://porseman.org منبع:


آلبوم تصاویر حجاب


     تصویر 20



     تصویر 19



     تصویر 18



     تصویر 17



     تصویر 16



     تصویر 15



     تصویر 14



     تصویر 13



     تصویر 12



     تصویر 11



     تصویر 10



     تصویر 9



     تصویر 8



     تصویر 7



     تصویر 6




پایگاه فرهنگی چادری