تبلیغات
.:: پایگاه فرهنگی چادری ::.
موضوعات حجاب

با سلام، در این قسمت می توانید مطالب پایگاه چادری را در موضوعات مدوّن ببینید. لطفا یک موضوع انتخاب کنید:
نویسندگان

پایگاه منتخب

نظرسنجی

پایگاه فرهنگی چادری:






خالی

دریافت کد لوگو

مطالب حجاب


احکام حجاب

«مجتهد» كارشناس دین است و نه چیزی را از نزد خود حلال می‏كند و نه حرام. البته این اختیار را خداوند به پیامبر(ص) و ائمه(ع) نیز نداده است: و ما ینطق عن الهوی إن هو الاّ و حی یوحی ، (نجم،آیه 3). این آیه درباره رسول مكرم اسلام(ص) است كه آن حضرت هرگز بر اساس خواسته‏های نفسانی خود، سخن نمی‏گوید؛ بلكه این سخنان، وحی الهی است كه به آن حضرت القا می‏شود.
«مجتهد» كارشناس دین است و نه چیزی را از نزد خود حلال می‏كند و نه حرام. البته این اختیار را خداوند به پیامبر(ص) و ائمه(ع) نیز نداده است: و ما ینطق عن الهوی إن هو الاّ و حی یوحی ، (نجم،آیه 3). این آیه درباره رسول مكرم اسلام(ص) است كه آن حضرت هرگز بر اساس خواسته‏های نفسانی خود، سخن نمی‏گوید؛ بلكه این سخنان، وحی الهی است كه به آن حضرت القا می‏شود.

ارسالی از: علی دهقان دیدگاه



نكته دیگر آن كه برای دریافت احكام الهی، رجوع به قرآن كفایت نمی‏كند. این منطق غیر قابل پذیرش و محكوم است؛ زیرا اولاً در قرآن جزئیات و تفصیل بدیهی‏ترین احكام دینی (مانند نماز و روزه) نیامده است. این كه نماز چند ركعت است، چگونه باید خواند و سایر شرایطآن در كجای قرآن بیان شده است؟!
ثانیا خداوند خواسته كه علاوه بر قرآن، به مفسران آن؛ یعنی اهل بیت پیامبر(ص) برای دریافت و فهم این مسائل نیز، رجوع شود.
ثالثا به اتفاق شیعه و سنی، پیامبر اكرم(ص)، در حدیث متواتر «ثقلین» شرط نجات از انحرافات را تمسّك به قرآن و عترت دانسته است. از این رو باید علاوه بر قرآن، به روایات نقل شده در این موضوع نیز رجوع گردد.
علاوه بر آن كه آیات در مورد حجاب، منحصر به آنچه كه شما ذكر كردید نیست، بلكه در آیات دیگر، به ابعاد مختلف آن نیز اشاره شده است.
1. خداوند متعال در سوره «نور»، آیه 31، می‏فرماید: «ای پیامبر! به زنان با ایمان بگو... روسری‏های خود را بر سینه خود افكنند [تا گردن و سینه با آن پوشانده شود] ( و لیضربن بخمرهن علی جیوبهنّ ). «خُمُر» جمعخِمار است و خِمار به معنای وسیله و پوششی است كه با آن سر خود را می‏پوشانند، (مفردات راغب). یعنی، همان روسری و مقنعه. آیا با روسری، بینی و یا گردن و سینه خود را می‏پوشانند و یا موی خود را؟! بلكه همان طور كه مفسران سنی و شیعه بیانكرده‏اند و شأن نزول آیات، آن را تایید می‏كند، زنان عرب قبل از نزول آیه، اطراف روسری خود را به شانه‏ها یا پشت سر می‏افكندند، به طوری كه گردن و كمی از سینه آنان نمایان می‏شد. از این رو قرآن دستور می‏دهد كه به گونه‏ای روسری را بر سر خود بیندازید كه كاملاً بدن شماپوشیده باشد (تعبیر «ضَرْب» با «عَلی» به معنای القا و افكندن با شدّت است و این تعبیر تأكید بر پوشش كامل است). یكی از محققان گوید: در این آیه سخن از پوشش سر نكرده است، اما این امری طبیعی است؛ چرا كه این مسأله مسلّم و مفروغ عنه بود و كسی در آن تردیدی نداشت.زنان عرب قبل از این آیات نیز سر خود را می‏پوشاندند و اصلاً معنای روسری و خِمار این است و لذا نیازی به بیان و توضیح نداشت، (المصطفوی حسن، التحقیق فی كلمات القرآن الكریم، ج 3، قم: نشر الكتاب،1397 ه، ص 130 و ص 358).
2. در روایتی كه از امامان معصوم(ع) در تفسیر این آیه وارد شده است و نیز طبق بیان مفسران صدر اسلام (مانند ابن عباس و...) مقصود این است كه زنان باید موهای خود را بپوشانند. علاوه بر آن كه روسری‏ها را به گونه‏ای بپوشانند كه به پشت سر خود نیز نیفكنند تا گردن وسینه‏هایشان پیدا باشد و تنها مواضعی از بدن زن - كه دیدن غیر گناه آلود آن برای بیگانگان (نامَحرم) جایز است ـ پوشیده نباشد. برای مرد نگاه به صورت و دست‏های زنان تا مچ اشكال ندارد، البته به شرط این كه به قصد تلذّذ نگاه نكند و ریبه (خوف از این كه به خاطر نگاه شهوانیو تحریك‏آمیز باشد و او را به فتنه اندازد) نباشد، و گرنه هم بر مرد حرام است به این مواضع نگاه كند و هم بر زن واجب است آنها را بپوشاند، (ر.ك: العروس، الحویزی عبدعلی، تفسیر نور الثقلین، ج 3، قم: اسماعیلیان،صص 589 ـ 590).
3. در آیه 60 سوره نور فقط به زنان سالمند ـ كه از جهت مسائل نكاح و مسائل شهوانی از كار افتاده‏اند ـ اجازه داده شده كه لباس‏های رویین خود را بر زمین گذارند. البته به شرط این كه در برابر مردم خودآرایی نكنند، در عین حال هم از نظر مفسران و هم بر اساس روایاتوارده از ائمه معصومین(ع)، مقصود جواز كشف حجاب فقط در خصوص روسری و چادر است. پس مورد استثنا نیز بیانگر این است كه در حكم اصلی، پوشش سر و گردن و سینه مورد نظر بوده است.
4. در مورد جلباب نیز، یك پوشش شبیه چادر (بلندتر، بزرگ‏تر و كامل‏تر از روسری و خمار)، مورد نظر است. چنانكه با مراجعه به كتاب‏های تفسیر و لغت آشكار می‏شود.
برای اطلاع بیشتر: ر.ك:
1. كتاب‏های تفسیر قرآن؛ مانند: مجمع البیان اثر طبرسی؛ المیزان، اثر علامه طباطبائی؛ نمونه اثر مكارم شیرازی و همكاران؛ كشاف اثر زمخشری؛ التفسیر الكبیر، اثر فخر رازی؛ الصافی اثر مولی محسن فیض كاشانی.
2. كتاب‏های لغت؛ به ویژه لغات قرآنی مانند المفردات فی غرائب القرآن، اثر راغب اصفهانی؛ قاموس قرآن اثر سید علی اكبر قرشی.
3. مسأله حجاب، شهید مطهری.
4. مجله پرسمان، شماره دی ماه 1380 (بحث چرایی پوشش).


آلبوم تصاویر حجاب


     تصویر 20



     تصویر 19



     تصویر 18



     تصویر 17



     تصویر 16



     تصویر 15



     تصویر 14



     تصویر 13



     تصویر 12



     تصویر 11



     تصویر 10



     تصویر 9



     تصویر 8



     تصویر 7



     تصویر 6




پایگاه فرهنگی چادری