تبلیغات
.:: پایگاه فرهنگی چادری ::.
موضوعات حجاب

با سلام، در این قسمت می توانید مطالب پایگاه چادری را در موضوعات مدوّن ببینید. لطفا یک موضوع انتخاب کنید:
نویسندگان

پایگاه منتخب

نظرسنجی

پایگاه فرهنگی چادری:






خالی

دریافت کد لوگو

مطالب حجاب


فلسفه حجاب

برخی از خانمهای محجّبه، به این دلیل چادر می‌پوشند چونكه از بچگی به پوشیدن آن عادت كرده‌اند ( یا بهتر بگویم عادت داده شده‌اند)،...
ارسالی از: علی دهقان دیدگاه


برخی دیگر معتقدند چون خدا به زنان مؤمن «دستور» داده كه حجاب داشته باشند پس ناچاراً باید این سختی را در كنار سختیهای دیگر بندگی به جان خرید و به آن تن داد. امّا مؤمنان آگاه می‌دانند كه در رعایت حجاب «‌مصلحت حكیمانه ای» وجود دارد كه چه‌بسا عقل انسان به تمامی آن راه نداشته باشد و برای همین هم خدا آن را بر مؤمنان واجب كرده است؛ و از همین رو حجاب را با جان و دل «انتخاب» می‌كنند.
حجاب مانند هر حكم دیگری، دو جنبه دارد: یكی جنبه ظاهری و دیگری جنبه باطنی.

جنبه ظاهری حكم همان چیزی است كه در عمل آن را می‌بینیم و جنبه باطنی‌اش، فلسفه عمل است. به عبارت دیگر رابطه یك حكم با حقیقت عالم در مرحلة نظری و تئوریك، جنبه باطنی حكم؛ و در مرحله عملی و اجرایی، جنبه ظاهری آن را تشكیل می دهد.

در اصطلاح رایج اگر جنبه باطنی یك حكم، مبتنی بر حقیقت باشد آنرا «حقیقی» و اگر جنبه ظاهری یك حكم مبتنی بر حقیقت باشد، آنرا «عادلانه» می‌نامند.

جنبه ظاهری هر حكم می‌بایستی پشتیبانی‌كننده جنبه باطنی و در‌واقع نمایشی از آن باشد و به بیان دیگر، هر حقیقتی در عالم باید به صورت عادلانه به اجرا درآید. روشن است كه احكام الهی همگی حقیقی و عادلانه هستند.

البته باید توجه كرد كه حقیقت با واقعیّت فرق دارد. واقعیت آن چیزی است كه همین حالا «هست» و جریان دارد (ولو به طور نامطلوب و زشت) ولی حقیقت آن چیزی است كه «باید باشد»؛ و چون خداوند متعال، یگانه حقیقت مطلق عالم است پس هر چیزی كه با حقیقت رابطه دارد (هر چیز حقیقی)، ضرورتاً خوب، زیبا و مطلوب خواهد بود و از همین رو همه افعال انسان باید مبتنی بر حقیقت باشد.

با این توضیحات، واقعیت ممكن است مبتنی بر حقیقت بوده (واقعیت‌=‌حقیقت) یا بخشی از آن باشد (حقیقت < واقعیت) و یا در تضاد با حقیقت عالم باشد كه از آن به «عدم حقیقت» تعبیر می‌شود (واقعیت‌‌=‌حقیقت).

حجاب، وبلاگ امیرحسین بنائی فاطمی

سخن گفتن از حجاب اگر فقط محدود به جنبة ظاهری آن باشد، در نحوه چادر پوشیدن و روسری گذاشتن و اینكه آیا مالیدن رژ لب اشكال دارد یا خیر و چه كنیم كه در عین رعایت حجاب، گرممان نشود و یا چادرهایمان را چگونه طراحی كنیم كه نگه‌داشتن آن آسانتر باشد و مسائلی از این دست خلاصه می‌شود كه اگر عمیق بنگریم، اینها همه مسائل فرعی و البته در جای خود پر‌اهمیت‌اند. اما نباید فراموش كرد كه اصل مسأله، باطن عمل است.

**********

گفتار حاضر، كنكاشی كل‌نگرانه و درعین حال اجمالی در ارتباط با «فلسفه حكم حجاب در اسلام» است.

فلسفه اصلی حجاب را می‌توان در «كمك به حفظ كیان خانواده» خلاصه كرد؛ اما سؤال اصلی اینست كه چگونه و با چه ساز‌و‌كاری؟

قبل از اینكه به تبیین و توضیح مكانیزم تأثیر حجاب در حفظ كیان خانواده (به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی) بپردازیم خاطر نشان می‌كنیم كه «قداست نهاد خانواده و لزوم تحكیم پایه‌های آن و نیز گسترش كمّی و كیفی‌اش» از اصول موضوعه مقاله حاضر است یعنی مطلب مزبور را به عنوان «پیش‌فرض» پذیرفته شده می‌گیریم، حال آنكه معتقدیم بحث‌كردن درباره صحّت و سقم آن، ممكن و حتی لازم بوده ولی مجال دیگری را طلب می‌كند.

راز اثرگذاری مطلوب حجاب در استحكام پایه‌های خانواده، در نقش آن در كنترل و مهار قوّة شهوانی نهفته است.

خداوند حكیم، قدرت جنسی را به عنوان عامل تولیدمثل به انسان هدیه كرده است و اگر این نعمت الهی به انسان داده نمی‌شد، نسل او در خلال قرنها و هزاره‌ها تا بدین‌روز امتداد پیدا نمی‌كرد.

اما از آنجاییكه اگر از هر نعمتی بد استفاده شده یا استفادة بد شود، به نقمت تبدیل می‌گردد لذا خداوند در كنار موهبت قوة جنسی، راه استفاده درست از آن را نیز از طریق دین به انسان آموزش داده است: « ارضاء صحیح میل جنسی[1] فقط و فقط از طریق همسر شرعی مقدور است » .

قوه جنسی نه‌تنها باعث حفظ نسل بشر می‌شود بلكه سبب نزدیكی و الفت میان زن و مرد و وابستگی بیشتر آنها به یكدیگر نیز می‌شود. نیروی جنسی در اكثر موارد بسان یك كاتالیزور در یك واكنش شیمیایی عمل می‌كند یعنی همانند كاتالیزور، سرعت واكنش را افزایش می‌دهد اما در پایان بدون تركیب با هیچ مادّه‌ای باقی می‌ماند. میل جنسی كمك می‌كند تا زن و شوهر خیلی سریع به هم نزدیك شده و حجابهای فاصله‌انداز از میانشان برداشته شود و بدین سبب، بستر لازم برای همدلی و همراهی و همرنگی آنها فراهم آید. به علاوه تولّد فرزندان نیز كه از عوامل تحكیم پایه‌های خانواده است، از طریق ارضای میل جنسی محقّق می گردد.

یادآوری می‌شود كه ارضاء نشدن میل جنسی نیز همانند ارضای ناصحیح و نابجای آن، خطرناك و زیان‌آور است زیرا عوارض سوء رفتاری، احساسی و یا فكری بر فرد خواهد داشت.

حال سؤال اینجاست كه اگر ارضای میل جنسی به بیرون از خانواده (بیرون از حریم خصوصی زن و شوهر) منتقل شود، چه مشكلی پیش خواهد آمد؟

پاسخ اینست كه در آنصورت میل جنسی، فایده خود را از دست داده و نه‌تنها دیگر عامل وابستگی و پیوند بیشتر زن و شوهر و مایه گسترش و حفظ كیان خانواده نخواهد بود بلكه برعكس مایة از‌هم‌گسیختگی خانواده هم می‌گردد زیرا در آنصورت هر شخص می‌تواند این نیازش را از طریق هركس دیگری غیر از همسرش ارضاء كند بدون اینكه هزینه واقعی این ارضاء را بپردازد، یعنی بدون اینكه جایگاه و نقش ارضای این نیاز را در ایجاد تعادل در زندگی اجتماعی و فردی و خصوصاً خانوادگی خود بداند یا بدان متعهد باشد.

«آزادی جنسی» اگرچه واژه فریبنده‌ای است ولی نتیجه آن اینست كه انسان به یك میل خود، توجه بیش از حد و اندازه كرده و تمام زندگی‌اش را تحت الشعاع آن قرار دهد. این یعنی اینكه نه‌تنها اجتماع بر اثر از دست رفتن نهاد خانواده، سست و بی‌هویت می‌شود بلكه افراد نیز از كمال و رشد حقیقی خویش باز می‌مانند.

یادمان نرود كه هر نیاز طبیعی انسان تنها اگر به طور صحیح ارضاء شود، موجب رشد و كمال و موفقیت او می‌گردد. لازمه این امر آن است كه هر میل را به اندازه خودش و متناسب با جایگاه و منزلتی كه دارد مورد توجه قرار داد.

پرسش بعدی ای كه مطرح می‌شود این است كه نقش «حجاب» در این میان چیست؟

حجاب، یكی از ابزارهای كنترل و مهار قوه شهوانی در راستای كمك به ارضای صحیح آن است.

شهوت مردها با قوة بینایی بیشتر تحریك می‌شود تا با سایر حواس. در این‌صورت اگر مردی، زیبایی‌های بدن زن نامحرمی را ببیند چندین حالت ممكن است اتفاق بیفتد:

1ـ یا اینكه عنان از كف داده و در پی آن بتواند خود را با آن زن ارضاء نماید كه در آن صورت یك ارضای ناصحیح خواهیم داشت كه معایب و مضارّش گفته شد.

2ـ یا ممكن است آن زن، شهوت او را تحریك كرده و زیبایی آن زن او را مجذوب نماید اما او به دلایلی نتواند یا نخواهد خود را با آن زن ارضاء نماید. در آنصورت ممكن است نسبت به همسر خود كه از آن زن نازیباتر است، از نظر جنسی سرد و كم‌علاقه شود كه این هم نوعی زیان به خانواده وارد خواهد كرد.

3ـ  یا ممكن است زیبایی‌های آن زن، او را تحریك كند اما چون زن خودش به اندازه كافی برایش جذاب است لذا مجبور می‌شود كه این آتش شعله‌ور شده شهوت خود توسط آن زن را به‌وسیله همسر خود ارضاء و اطفاء نماید كه در اینصورت هم فلسفه طبیعی قوه شهوانی رعایت نشده و این قوه كم‌خاصیت گردیده است (یعنی چون همسر انسان عامل شعله‌وری میل جنسی نبوده لذا نزدیكی با او فقط از باب ارضاء این میل تحریك‌شده نابجا است) و هم ممكن است این امر باعث شود كه ارضاء میل جنسی از حد طبیعی خود بگذرد و افراطی شود كه درنتیجه موجب تضعیف جسمانی و روحانی فرد گردد (=توجه بیش از اندازه به یك میل)، و هم این مسأله راه را برای خروج میل جنسی از حریم خصوصی زن و شوهر هموار می‌كند.

4ـ یا ممكن است زیبایی‌های آن زن او را جذب كند اما چون همسری ندارد، مجبور می‌شود كه برای ارضای این میل تحریك شده خود، دست به گناه بزند (= ارضاء ناصحیح میل جنسی) و یا اینكه به آن تحریك بی‌اعتنا بوده و آن میل تحریك شده را به مثابه یك فشار غیر‌طبیعی بر خود پذیرا باشد كه در آن‌صورت آسیب‌های فراوان جسمی و روحی خواهد دید.

5ـ یك احتمال هم اینست كه مرد اصلاً به‌وسیله آن زن بی‌حجاب تحریك نشود كه این احتمال مساوی صفر است چراكه با طبیعت بشر منافات دارد. مردی كه سالم است و به بلوغ جنسی رسیده است،  در برخورد با چنین صحنه ای لامحاله دچار تحریك خواهد شد، هرچند شدت و ضعف این تحریك شدن به تناسب شرایط مختلف انسانها متفاوت خواهد بود. آن كسی‌كه همسر دارد و قادر به ارضای صحیح میل جنسی خودش است، مسلماً كمتر از یك جوان تازه‌بالغ بی‌همسر تحریك می‌شود.

ضمناً ممكن است این تأثیرپذیری، فی‌البداهه و آنی نبوده بلكه اثر آن،‌ اثری ناخودآگاه و تدریجی باشد.

اینكه گفته می‌شود در جوامع غربی چون مردها خیلی راحت می‌توانند زیباییهای زنان را مشاهده كنند لذا بدان عادت كرده و دیگر اثری از آن نمی‌پذیرند، درست مثل آن است كه گفته شود چون انسانها به طور روزانه غذا می‌خورند پس بعد از مدتی، دیگر میلی به غذا‌خوردن پیدا نخواهند كرد و یا چون به غذا‌خوردن عادت كرده‌اند، میل به خوردن هم در آنها از بین رفته است. غافل از اینكه انسان موجودی سیری‌ناپذیر و بی‌نهایت طلب بوده و طالب است كه هر میل خود را تا سرحدّ بی‌كرانگی ارضاء نماید.

زنها امّا بیشتر با قوه لامسه تحریك جنسی می‌شوند. پس بر مردها حرام است كه بدن زن نا‌محرمی را لمس كنند.

شنوایی و بویایی هم در تحریك میل جنسی بی‌تأثیر نیستند. به‌كار‌بردن بوهای خوش تحریك‌كننده یا صحبت كردن با صدای تحریك‌آمیز، دست كمی از آرایش غلیظ و نمایان كردن زیباییهای بدن ندارد و در زمره بی‌حجابی تلقی می‌شود.

البته قوه شهوانی، قوه بسیار شدیدی است كه برای ارضاء حتی منتظر حواس پنج‌گانه نمی‌ماند. نیروی خیال هم ممكن است در سیطره شهوت قرار بگیرد. برای همین فكر‌كردن به جنس مخالف، تنها ماندن با او در یك اتاق در بسته، خواندن نامه‌های تحریك‌كننده او، و ..... هم ممكن است انسان را به دام گناه بیندازد.

آنچه درباره جنبه ظاهری حجاب گفتنی‌تر است آنكه حجاب به اقتضای فلسفه‌ای كه دارد فقط متعلق به زنان نبوده بلكه بر مردان نیز واجب است، امّا به سه دلیل زیر، جنبه ظاهری‌اش برای زنان سختگیرانه‌تر و جدّی‌تر طراحی شده است:

اول آنكه زن موجودی باحیاتر از مرد است و حیا جزء گرانبهاترین هدیه‌های الهی به اوست؛ درنتیجه مراقبت از او و جلوگیری كردن از دستبرد به این سرمایه وجودی‌اش، ضروری تر و در عین‌حال نیازمند توجه بیشتر است.

دوم آنكه همانگونه كه گفته شد مردها ـ برخلاف خانمها ـ از طریق قوه بینایی بیشتر تحریك می‌شوند تا از طریق حسّ لامسه، از همین‌رو این خانمها هستند كه باید تمام بدنشان را بپوشانند.

و سوم اینكه در یك عمل جنسی غیراخلاقی، زنها آسیب بیشتری خواهند دید زیرا هم از لحاظ احساسی لطیف‌تر اند و هم از نظر جسمی، آسیب‌پذیر‌تر.

پس اینكه پوشیدگی زنها در ظاهر و سیما باید بیشتر از مردان باشد، نقطه ضعفی برای آنان نیست بلكه مبتنی بر ویژگی‌های ذاتی شان است؛ همانگونه كه قدرت جسمانی بیشتر مردان نقطه قوت آنها نبوده بلكه ویژگی ذاتی‌شان می‌باشد و البته این ویژگیهای ذاتی نیز در یك نظام آفرینش احسن از سوی خالق بی‌همتا به انسان داده شده است كه بحث در این‌باره نیز مجال دیگری را طلب می‌كند.

به هر حال ما انسانها به صورت اجتماعی آفریده شده‌ایم و سرنوشتمان به یكدیگر گره خورده است: با برخی بیشتر و با عدّه‌ای كمتر.

آیا اگر یك بیمار واگیر‌دار بدون رعایت مسائل بهداشتی وارد یك فضای عمومی (مثلاً مترو) شود، شمار زیادی را به بیماری خود دچار نخواهد كرد؟

آیا كشاورزی كه به دنبال تهیه یك محصول ممتاز است می تواند نسبت به بذر نا‌مرغوب مزرعه همسایه كه ممكن است باد آن را با خود به مزرعه او بیاورد، بی‌تفاوت باشد؟

و آیا درست است جامعه‌ای پر از بی‌حجابی و بی‌حیایی و ولنگاری گردد و آن وقت از آن جامعه، امید اصلاح و بركت و سعادتمندی برود؟

با این توضیحات، خانم هایی كه بی‌حجابی و یا بدحجابی خود را با این بهانه كه: «ما خانمها چرا باید به‌خاطر احتمال هوسرانی و شهوترانی آقایان، جلوی خودمان را بگیریم و خودمان را محدود كنیم؟!؟ خُب آنها خودشان مواظب خودشان باشند و به گناه نیفتند» و نظایر آن توجیه می‌كنند یا از سیستم هوشمندانه عالم كه توسط خدای متعال طراحی و اجرا گردیده است، بی‌اطلاع‌اند و متوجه سلسله مراتب علّت‌ها و معلول‌ها كه جهان را فرا گرفته است نبوده و از فراگیر بودن آن بی‌خبرند و یا اینكه روابط متقابل انسانها با یكدیگر و اثرگذاری و اثرپذیری طرفینی آنها را منكرند.

به هر حال نوشتار حاضر ممكن است فقط به حال بانوان بدحجاب و یا بی‌حجابی سودمند واقع شود كه برای باحجاب‌شدن، نیازمند آن‌اند كه عقلاً و منطقاً متقاعد شوند؛ و به حال آنان كه به دلایل فردی، اجتماعی، خانوادگی و ..... به این حكم الهی گردن نمی‌نهند، سودی نخواهد بخشید.

خداوند همه ما را به صراط مستقیم هدایت فرماید. آمین.


آلبوم تصاویر حجاب


     تصویر 20



     تصویر 19



     تصویر 18



     تصویر 17



     تصویر 16



     تصویر 15



     تصویر 14



     تصویر 13



     تصویر 12



     تصویر 11



     تصویر 10



     تصویر 9



     تصویر 8



     تصویر 7



     تصویر 6




پایگاه فرهنگی چادری